Apa Itu Keguguran??Mungkin Ramai Tidak Tahu



Keguguran

Keguguran boleh jadi satu pengalaman yang menyedihkan. Selain daripada kejutan emosi bagi anda dan orang yang tersayang, anda mungkin dapati simptom-simptom fizikalnya sukar untuk dihadapi.



Di sini anda akan mendapat maklumat mengenai kesemua peringkat keguguran, apa yang menyebabkannya, dan nasihat mengenai bagaimana hendak mengambil langkah-langkah pertama ke arah penyembuhan.

Apa itu keguguran?


Keguguran ialah kehilangan bayi dalam kandungan sebelum minggu ke-24 kehamilan.
Jika kehilangan ini berlaku dalam 12 minggu pertama kehamilan, ia dipanggil keguguran awal.
Jika kehilangan berlaku selepas tempoh ini, ia dipanggil keguguran lewat.

Adakah keguguran kerap berlaku?
Ini bergantung kepada bila ianya berlaku. Malangnya, keguguran awal sangat kerap berlaku. Sering kali, seorang wanita itu mengalami keguguran sebelum dia menyedari bahawa dia sedang hamil. Mungkin sebanyak tiga perempat telur yang disenyawakan akan gugur dalam hari-hari pertama kehamilan. Selepas mendapat ujian kehamilan yang positif, terdapat kira-kira satu dalam lima kemungkinan keguguran awal berlaku. Waktu inilah keguguran paling banyak berlaku.

Keguguran lewat pula tidak kerap berlaku. Ia berlaku dalam kira-kira satu dalam 100 kehamilan. Kehilangan yang berlaku pada lewat kehamilan ini boleh jadi sangat sukar untuk dihadapi. Dalam peringkat ini, bagi kebanyakan ibu bapa, istilah “keguguran” tidak menepati kesedihan yang mereka rasakan akibat kehilangan bayi mereka.

Sesetengah wanita mengalami keguguran berulang. Ini bermakna mereka telah mengalami tiga atau lebih keguguran berturut-turut. Ini berlaku kepada kira-kira satu dalam 100 wanita.

Apa yang menyebabkan keguguran?
Keguguran awal biasanya berlaku kerana embrio (janin) tidak berkembang seperti sepatutnya. Masalah-masalah kromosom juga dikatakan penyebab yang biasa. Masalah-masalah ini biasanya berlaku tanpa sebarang sebab.

Untuk berkembang dengan betul, bayi memerlukan jumlah kromosom normal yang tepat. Dia memerlukan 23 kromosom daripada ibu dan 23 lagi daripada bapa. Kecacatan kromosom boleh menghalang bayi daripada berkembang. Kecacatan ini mungkin berlaku kerana:
terdapat jumlah kromosom yang tidak tepat;
terdapat perubahan dalam struktur kromosom.
Dalam kes ini, kehamilan akan terhenti pada peringkat embrio.

Keguguran lewat pula lebih berkemungkinan berlaku akibat masalah kesihatan wanita tersebut berbanding masalah pada bayi, tetapi tidak semua kes seperti ini.

Jika anda telah mengalami beberapa keguguran berturut-turut, anda mungkin terdesak untuk mengetahui mengapakah ini berlaku kepada anda. Malangnya, dalam kebanyakan kes, penyebabnya tidak dapat dipastikan. Namun, fakta menunjukkan tiga daripada empat wanita yang pernah mengalami keguguran berturut-turut tanpa sebarang sebab akhirnya dapat melahirkan bayi yang sihat, dan ini mungkin dapat memberi sedikit harapan dan keyakinan kepada anda.

Bagaimana saya boleh tahu jika saya mempunyai risiko untuk mengalami keguguran?
Sukar untuk dinyatakan siapakah yang berisiko mengalami keguguran. Sering kali, ia berlaku tanpa sebab dan tiada apa yang boleh dilakukan untuk menghalangnya. Ini terutamanya dalam kes-kes keguguran awal. Malah, wanita-wanita yang mengalaminya juga mempunyai kesihatan yang baik.

Walau bagaimanapun, kajian menunjukkan terdapat faktor-faktor tertentu yang mungkin meningkatkan risiko keguguran:

Umur anda
Wanita yang lebih lanjut umurnya berisiko lebih tinggi bagi bayinya mempunyai kecacatan kromosom. Pada umur 30 tahun, risiko anda mengalami keguguran ialah satu dalam lima, manakala pada usia 42 tahun, risikonya ialah satu dalam dua.

Kesihatan anda
Jika anda mempunyai masalah kesihatan, penting bagi anda mendapatkan penjagaan yang betul. Mereka yang mempunyai berat badan berlebihan, mempunyai penyakit seperti diabetes atau bermasalah tiroid, mempunyai risiko keguguran yang lebih tinggi.

Sindrom darah pekat atau sindrom antifosfolipid (antiphospholipid syndrome - APS) yang menyebabkan pembekuan darah berlaku dalam salur darah, juga diketahui sebagai penyebab keguguran berulang. APS juga dikenali sebagai sindrom Hughes, dan ia boleh hadir sebagai satu masalah tersendiri atau sebagai masalah yang seiring dengan penyakit lupus. APS boleh dirawat.

Sesetengah kecacatan uterus mungkin membuat keguguran lebih berkemungkinan.

Jangkitan boleh menyebabkan keguguran jika anda menerimanya semasa hamil. Ini termasuk listeriosis dan toxoplasmosis. Jangkitan melalui hubungan seks seperti sifilis dan masalah yang menjejaskan hormon seperti polycystic ovaries juga dikaitkan dengan keguguran lewat kehamilan.

Gaya hidup anda
Fakta menunjukkan bahawa mereka yang merokok, banyak meminum minuman keras dan mengambil kokain mempunyai kemungkinan yang lebih tinggi untuk mengalami keguguran. Terlalu banyak mengambil kafein juga boleh meningkatkan risiko keguguran. Jumlah pengambilan kafein yang selamat ialah 200mcg (dua cawan besar kopi) sehari.

Apakah kepercayaan yang tidak benar mengenai keguguran?
Ada banyak kepercayaan masyarakat mengenai keguguran, terutamanya yang berkaitan dengan sebab-sebab mengapa ia berlaku. Kepercayaan-kepercayaan ini boleh membuatkan anda bimbang atau rasa bersalah jika anda benar-benar mempercayainya.

Dua kepercayaan yang biasa didengar mengenai keguguran ialah bahawa ia disebabkan oleh hubungan seks semasa hamil atau stres. Tiada bukti yang menunjukkan bahawa hubungan seks atau stres menyebabkan keguguran.

Membuat senaman ringan semasa hamil juga selamat. Malah, ianya baik untuk kesihatan anda. Cuma pastikan anda elakkan sebarang bentuk sukan berimpak tinggi yang boleh menyebabkan anda terjatuh atau perut anda terhentak.

Bagaimanakah saya boleh tahu yang saya mengalami keguguran?
Tanda-tanda yang paling jelas ialah kesakitan seakan-akan senggugut dan pendarahan yang banyak, yang mungkin mengandungi gumpalan darah. Walau bagaimanapun, anda boleh gugur tanpa mengetahuinya, terutamanya semasa awal kehamilan. Ramai wanita menyangka mereka datang haid walaupun sebenarnya mereka keguguran.

Sesetengah kes keguguran dikesan hanya melalui rutin imbasan pada awal kehamilan apabila imbasan ultrabunyi menunjukkan terdapat kantung kehamilan yang kosong, di mana embrio sepatutnya berada. Ini kadang kala dipanggil keguguran terlepas (missed miscarriage). Anda mungkin tidak tahu ianya berlaku, dan anda begitu terkejut mendengarnya. Atau, anda mungkin mengalami beberapa simptom yang membuatkan anda takut bahawa sesuatu yang buruk telah berlaku.

Kadang-kadang, tahap hormon kehamilan jatuh sehingga cukup bagi anda sedar bahawa anda tidak begitu loya seperti sebelumnya atau payudara anda sudah tidak terlalu sakit. Namun, ingatlah bahawa normal juga bagi simptom-simptom kehamilan ini hilang selepas minggu ke-12 atau ke-13.

Keguguran lewat, terutamanya, adalah pengalaman yang sukar dihadapi. Tanda-tanda keguguran lewat ialah pendarahan yang banyak, dan, kadang-kadang, air ketuban anda pecah. Ini mungkin disertai dengan kesakitan seolah-olah sakit bersalin, dan anda mungkin memerlukan ubat penahan sakit. Namun begitu, dalam sesetengah kes, tiada kesakitan berlaku. Keguguran yang disebabkan oleh serviks yang lemah mungkin tidak menyakitkan.

Saya nampak ada tompokan darah. Adakah ini satu masalah?
Tompokan darah atau spotting bermakna anda kehilangan sedikit sahaja darah. Anda mungkin nampak tompokan darah pada seluar dalam atau ketika anda menggunakan tisu tandas. Tompokan darah yang berlaku pada awal kehamilan adalah perkara biasa dan biasanya tidak membimbangkan.

Walau bagaimanapun, sebarang pendarahan yang berlaku perlu dimaklumkan kepada doktor. Jika pendarahan itu berhenti dan kehamilan anda berjalan lancar, ini kenali sebagai ancaman keguguran.

Saya masih terus bersedih selepas keguguran. Di manakah saya boleh mendapatkan bantuan?
Menghadapi keguguran adalah satu pengalaman yang menyedihkan. Kehilangan bayi tidak kira berapa awal kehamilan itu adalah tragik. Anda perlu memberi peluang kepada diri anda untuk berkabung. Suami anda juga perlukan masa untuk menerima hakikat ini. Setiap orang berkabung dengan cara mereka sendiri, oleh itu berilah masa kepada diri anda untuk sembuh daripada pengalaman ini.

Lama-kelamaan, anda akan dapat melihat ke masa hadapan semula. Apabila anda sudah bersedia untuk cuba semula, yakinlah bahawa kebanyakan wanita yang senasib dengan anda dapat hamil semula dan melahirkan bayi yang sihat.

Sumber: babycenter.com.my

loading...

0 Response to "Apa Itu Keguguran??Mungkin Ramai Tidak Tahu"

Post a Comment

My Ping in TotalPing.com